Signalprojekt je za naručitelja Gradski prijevoz putnika d.o.o. iz Osijeka izradio prometni elaborat ubrzanja tramvaja na dionici tramvajske pruge od Trga Ante Starčevića do Trpimirove ulice.
Elaborat obuhvaća sve tramvajske stanice smještene na Europskoj Aveniji, četiri (4) para tramvajskih stajališta za sjeverni i južni kolosijek, poimence stajališta „Tvrđa“, „Dom zdravlja“, „Pošta“ i „Sakuntala park“ .
Problematika
Pristup
Prvenstveno, potrebno je prikupiti i analizirati podatke za lokaciju, u ovom slučaju Europsku Aveniju. Podaci neophodni za elaborat:
Svi gore navedeni podaci su poznati tvrtki, sa napomenom da su prolazna vremena tramvaja mjerena za period od pet radnih dana za vršna vremena u prijepodnevnim i poslijepodnevnim satima.
Kako bi izradili projekt potrebno je u svakom slučaju izraditi „Model postojećeg stanja“. Model postojećeg stanja mora odražavati stvarnu, realnu situaciju u prometu.
Projektiranje buduće situacije moguće je izraditi matematičnim, aproksimativnim izračunom ili pomoću računalnih programa, što je nemjerljivo točnije.
Izrada projekta bi bila nezamisliva bez korištenja programskog paketa PTV VISSIM. PTV Vissim je mikroskopski multi-modulni softver za simulaciju protoka prometa koji je razvio PTV Planung Transport Verkehr AG iz Karlsruhea u Njemačkoj. Razvijen je 1992. godine i danas je svjetski lider na tržištu.
Pojam "Mikroskopska simulacija", koja se ponekad naziva i mikro-simulacija, znači da je svaki element (automobil, vlak, osoba) stvarnosti simuliran pojedinačno, tj. predstavljen je odgovarajućim elementom u simulaciji, uzimajući u obzir sva relevantna svojstva. Isto vrijedi i za interakcije između elemenata.
Značajke PTV Vissima
Zaključno
Korištenjem VISSIM-a izrađena je simulacija postojećeg stanja. Svi podaci i parametri korišteni za simulaciju Postojećeg stanja su stvarni, počevši od količine vozila na pojedinom raskrižju do Signalnih planova semaforskih kontrolera za ista raskrižja. Utrošeno je dosta vremena za projektiranje svake trake te pješačkog prijelaza, tramvajske pruge i slično. Najveći izazov jest napraviti simulaciju kao zrcalnu sliku stvarnog stanja. Potrebno je dosta „fine tunning-a“, čitanja PTV Vissim manuala i slično.
Projekt (simulacija) postojećeg stanja mora odražavati realnu situaciju. Provjeru istoga učinili smo analizom (brojanjem) Tramvajske vožnje u pet ranih dana za vršne opterećenja popodne i prijepodne. Time smo dobili vremena prolaza, čekanja te brzine tramvaja. Rezultati simulacije postojećeg stanja slagali su se sa analizom.
Nakon toga pristupilo se prijedlogu novog rješenja rasporeda tramvajskih stajališta s obzirom na postojeći zeleni val. Nakon toga napravljena je simulacija novog stanja koja je uspoređena s postojećim stanjem. Kao rezultat usporedbe postojećeg stanja i novog rješenja dobili smo sljedeće rezultate:
Ako uzmemo u obzir da je prosječno vrijeme zatvaranja punog kruga jednog tramvaja 1:09 h dolazimo do zaključka da će zbog povećanja brzine kretanja isti transportni učinak biti moguće obaviti s četiri vozila manje.